En tur till Hykjeberg – från ”fel” håll.

Christina och jag gjorde en tur upp till Ulvsjö på Alla Helgons Dag, skogskyrkogården firade 90 år. Hemvägen till Mora tog vi över Kanonvägen till Våmhus då vi skulle till kyrkogården där. Hykjeberg dök upp i dimman som var den dagen och ett foto måste det bli. Vi stannade på en mötesplats och det blev några bilder. Upp från dalen kom en märkt led som jag sett tidigare. Löptävlingen Uka Pain gick där och kanske går där än. Löparna kom uppifrån Hykjeberg och via dalen upp till Kanonvägen och vidare mot Älvdalen.

Hykjeberg i dimma. Alla helgons dag 2021.

Som sagt, leden har jag sett tidigare och blev väldigt sugen att testa den. Det blev redan dagen därpå, jag fick inget sällskap den här gången. Kanske såg det lite vidlyftigt ut. Det var en sval morgon med frost och det såg ut att bli en fin dag. Hykjeberg har besökts ett otal gånger, säkert nästan 45-50 år sedan första gången. Då var det inte så många däruppe vill jag lova. Det fanns ett utsiktstorn/brandtorn däruppe då som om man inte var nog högt uppe. Kanske några mindre trästaket vid branten i jämförelse med dagens stabila stålstaket. Den vedertagna uppfarten var då som nu, från Klittenhållet och en knapp km att gå den sista biten.

Nu skulle en annan variant testas. En fin första km utför mot dalgången. Där såg jag ju på kartan att det fanns en bäck, Sjurändbäcken. Jag trodde att det fanns en bro över den då många verkade gå/springa där. Nu råkade det vara mycket vatten den här höstdagen och det var inte så enkelt att ta sig över. Jag ville inte riskera något, bli blöt eller skada mig. Jag var ju ändå ensam. Jag gick utmed bäcken söderut ett hundratal meter och såg där två kullfallna träd. De fick bli min bro. Inom parentes hörde jag att Älvdalens IF hade en träningstur som kallades Hykjebergsrundan. Den gick här på stigen. Inte undra på det finns /fanns duktiga skidåkare i Älvdalen.

Bron över Sjurändsbäcken.

Det gick bra över bäcken, på gränsen att jag skulle vända faktiskt. Jag såg spår efter löptävlingen och gick vidare utmed Persbäcken i den vackra Persgraven.

Jag var ju inne i naturreservatet och gillar verkligen gammelskogen och tystnaden. Det blev allt brantare. Tänkte ta stavar med, men glömde dom. Fixade ett par ”käppar”, de kunde vara bra utför om inte annat.

Det ”brantade” på ordentligt de sista 500 m. Tacksamt togs fotomotiven emot, en kort vila kunde det bli då.

Röster hördes och jag kom ihop med den andra leden från norr. Mycket folk däruppe denna dag, korvgrillning och fika på flera håll. Ytterligare några bilder innan nedgång. Jag stötte även på gamla ”bekanta” där uppe. Jag träffade många trevliga Älvdalingar under jobbtiden på kommunalhuset 1975-1980.

Lite halt var det och värre att gå nerför än uppför. Ta det försiktigt var kommandot till mig själv. Rejält brant, Högåsen, Gopshusberget och annat inget i jämförelse.

Vädret gjorde att turen blev extra lyckad, mystiken fanns i skogen, men inga troll eller annat övernaturligt. Jag som alltid är på span efter något sådant. Tji fick jag, men känslan fanns där. En del gamla körvägar måste gått där bitvis och man kunde tänka sig slitet för hästarna där för hundratals år sedan.

Snart nere vid Sjurändsbäcken igen. Det fick allt bli samma ”bro”. Nu väntade stigningen upp till bilen, knappa kilometern. Några bilder som ibland förstärktes av solskenet.

Dagens lyckade tur gick mot sin ände och jag är helnöjd att jag testade den här varianten. 6 km tur och retur. Stigningen från bäcken och upp borde ligga på ca 350 m. Turen blev i alla fall i moderna mått 120 Iphone-våningar.

Upp till bilen delvis på frostigt underlag.

Det här var en så fin tur att jag vill ha med fler för att visa miljöerna och vyerna. Måste nog ordna någon vandring till sommaren. Sista bilden visar turen på kartan, TOPO GPS avslöjar var jag gick. Tack för den här gången.

Närmare beskrivning av turen finns på Mora Outdoor under Utsiktsturer.

Författare: moraowe

Nybliven bloggare från Mora i Dalarna/Sweden. Intressen natur, foto, samhällsfrågor. Motionerande i alla former har hög prioritet, lugnare med tiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.